
Dansul purtatorilor de evantai in fata zeitei Hathor, la Templul reginei Hatshepsut
Templul mortuar al Reginei Hatshepsut de la Deir El Bahri, Djeser-Djeseru al faimoasei şi unicei regine egiptene, este templu mereu admirat pentru frumuseţe dar şi urât pentru contemporaneitatea din noiembrie 1997.
La toate popoarele vechi dansul este de origine sacră. În cultul morţilor dansul este un simbol al speranţei de înviere. Pentru a-i alunga mânia şi a-i oferi „hrana inimii” zeiţei Hator, protectoarea dragostei şi a bucuriei, i se închinau dansuri.
Dansul purtătorilor de evantai din faţa zeiţei Hathor, „the Lady of Turquoise”, sugerează întâmpinarea unei femei. Frumuseţea Reginei Hatshepsut, ascunsă în spatele bărbii faraonice, a fost inspiratoarea mişcărilor graţioase şi delicate surprinse de pictor pe unul din pereţii altarului dedicat zeitei Hathor.
Foto si texte: Jeni Mateescu
Dansul purtatorilor de evantai– fotografie din Expozitia Egiptul de piatra
The Mortuary Temple of Hatshepsut, the unique and famous Egyptian queen, a temple that has been always admired for its beauty, but has also been hated for the mortuary contemporaneity of 1997.
With all ancient peoples dancing has sacred origins. In the cult of the dead dancing is a symbol of the hope of revival. For assuaging the wrath of the goddess Hator, the guardian of love and happiness, and in order to offer her “the food of the heart”, dances were dedicated to her.
The dancing of fanbearers in front of the goddess Hator, “the Lady of Turquoise”, suggests the welcoming of a woman. Hatshepsut’s beauty, hidden behind the pharaoh’s beard, must have been the inspiration for the delicate and graceful movements that the painter drew on one of the walls of the Shrine of Hator.